فيلتر شنثي فيلتر شنثي .

فيلتر شنثي

فيلتر شني

فرآيند فيلتراسيون به ويژه فيلتراسيون دانه ها از قديمي ترين و متداول ترين روش هاي تصفيه آب است. فيلتر شني كه نوعي فيلتراسيون دانه اي است در شرايط مختلف بيشترين كاربرد را دارد. مواد جامد معلق در آب هنگام عبور از بستر دانه به دام افتاده و از جريان آب جدا مي شوند. فيلتر شني معمولاً از يك مخزن فشار تشكيل شده است كه درون آن با دانه هاي شن پر شده است.
به طور كلي با بيشتر شدن ضخامت بستر فيلتر، راندمان حذف مواد معلق در آن افزايش مي يابد اما در عمل ضخامت اين فيلترها در محدوده 70-150 سانتي متر مي باشد. بسته به قطر ذرات بستر بذر و فشار بستر، در هر متر مربع بستر، مي توان 20-5 متر مكعب آب در ساعت تصفيه كرد.

يكي از مهم ترين و پركاربردترين روش ها در زلال سازي آب و فاضلاب، فيلتراسيون با فيلتر شني است. اساس چنين فيلترهايي تصفيه فيزيكي آب و به دام انداختن ذرات معلق تا 80 ميكرون بر روي بستر فيلتر شني مي باشد. به گونه اي كه آب از قسمت بالايي فيلتر وارد فيلتر و بستر سنگ سيليس شده و پس از عبور از لابراتوار بستر سيليس، تمامي املاح معلق تا 80 ميكرون را جدا مي كند. و آب شفاف از پايين فيلتر به بيرون هدايت مي شود.


انواع فيلتر شني

فيلترشني به عنوان يك مرحله در فرايند تصفيه آب استفاده مي شود.اين نوع فيلتر در 2 دو نوع آهسته و سريع وجود دارد.

از هردو اين روش ها در صنعت آب در سراسر جهان بسيار استفاده مي شود. فيلتر شني آهسته نياز به مواد شيميايي خاصي نيست اما در فيلتر شني سريع ممكن است از مواد منعقد كننده براي تصفيه بهتر آب استفاده شود .

فيلتر شني آهسته يا كند از زمين و لايه هاي شن و ماسه ، آب آلوده عبور داده مي شود و ذرات جامد درون آب در بين دانه هاي شن و ماسه به دام مي افتد . در اين روش عمليات فيلتراسيون به زمان زيادي نياز دارد و براي برداشت آب تميز بيشتر به فضاي بيشتري نياز داريم. در فيلتر شني آهسته علاوه بر فيلتراسيون فيزيكي آب ، آب تحت درمان بيولوژيكي نيز قرار مي گيرد كه توسط باكتري هاي موجود در زمين انجام مي پذيرد


نوع ديگر فيلتر شني ، فيلتر شني سريع است كه از مخازن تحت فشار به عنوان بدنه اصلي فيلتر استفاده مي شود كه از متريال مختلف مانند استيل ، فايبرگلاس و گالوانيزه ساخته مي شود. اين مخزن معمولا به صورت استوانه اي توليد مي شود و با شن سيليس در سه سايز مختلف پر مي شود. آب مورد نظر از قسمت تحتاني مخزن وارد مي شود و از ميان لايه هاي شن سيليس عبور مي كند. ذرات معلق در آب (تا قطر 50 ميكرون) در بين دانه هاي شن به دام افتاده و آب تميز از فيلتر خارج شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در حقيقت بيشتر فضاي محفظه را شن اشغال مي كند. يا روي كف نازل يا بالاي يك سيستم زهكشي قرار مي گيرد كه به آب فيلتر شده اجازه مي دهد خارج شود. آب خام به محفظه فيلتر در قسمت بالا وارد مي شود ، از طريق محيط فيلتر جريان مي يابد و آب تميز از طريق سيستم زهكشي در قسمت پايين تخليه مي شود. كارخانه هاي بزرگ فرآيندي همچنين سيستمي را براي توزيع مساوي آب خام به فيلتر اجرا مي كنند. علاوه بر اين ، يك سيستم توزيع كنترل جريان هوا معمولاً در آن گنجانده شده است. امكان توزيع ثابت هوا و آب را فراهم مي كند و از جريان زياد آب در مناطق خاص جلوگيري مي كند. يك بستر سازي مناسب باعث مي شود تا دستگاه نياز به شستشوي مكرر نداشته باشد.بهترين نوع چينش شن در مخزن به صورت دانه هايي با قطر كمتر در قسمت بالايي لايه ماسه غالب هستند در حالي كه دانه هاي درشت در قسمت هاي پايين غالب هستند مي باشد.


قطر شن

 
قطر شن عمدتاً به اندازه فيلتر شني، جريان مورد نظر و فيلتراسيون مورد نظر بستگي دارد. در بيشتر موارد، براي فرآيند فيلتر كردن، از ماسه با قطر 0.8 ميلي متر تا 1.25 ميلي متر استفاده مي شود. با اين حال ممكن است در هر نصب متفاوت باشد. به عنوان مثال، يك نصب UV داراي جريان كمتري است و ماسه 0.4 ميلي متر تا 0.8 ميلي متر براي فيلتر محدودتر استفاده مي شود.

زماني كه شن قطر كمي داشته باشد، مقاومت افزايش مي يابد و در نتيجه جريان كمتري ايجاد مي شود. براي اين قطر كوچك ظرفيت كمتري براي شستشوي معكوس مورد نياز است، زيرا شن سبك تر است و بنابراين به راحتي با كثيفي شسته مي شود. همچنين، در مورد قطر دانه شن كوچكتر، بايد در نظر داشته باشيد كه شستشوي معكوس مكرر بايد انجام شود زيرا كثيفي بيشتري نسبت به استفاده از قطر بزرگتر جذب مي شود.


سيليس داخل فيلتر

در داخل فيلترهاي شني بايد چهار لايه مختلف ماسه سيليسي با ضريب يكنواختي 1/35 ريزدانه از سنگ هاي مخصوص و خلوص بالاي 95 درصد وجود داشته باشد.
سيليس درجه يك از 5.0 ميلي متر تا 5.1 ميلي متر قطر
سيليس درجه دو با قطر 2 ميلي متر تا 5.3 ميلي متر
سيليس درجه سه با قطر 4 تا 8 ميلي متر
سيليس درجه چهار با قطر 8 ميلي متر تا 12 ميلي متر
تمام سيليس ريخته شده در فيلتر شني در مجموع به ارتفاع يك متر مي رسد و اين عدد به ظرفيت فيلتر بستگي ندارد زيرا پس از آزمايشات انجام شده با فيلترهاي شني اين موضوع ثابت شده است. از ارتفاعي خاص، مواد به كار رفته در فيلترها قابليت تصفيه آب بيشتري را ندارند و حداكثر ارتفاع 1.5 متر در نظر گرفته شده است و با در نظر گرفتن فيلتر بستر فيلتر و توزيع كننده آب، ارتفاع فيلترهاي شني به ارتفاع 1.5 مي رسد. متر شن و ماسه با دانه بندي ريزتر سطح بيشتري را فراهم مي كند و در نتيجه آلودگي آب بيشتري را مي گيرد. با اين حال، براي انتقال سيال به انرژي پمپاژ بيشتري نياز دارد. در هر صورت در اكثر فيلترهاي شني تحت فشار از دانه هايي در محدوده 0.2 تا 1.22 ميلي متر استفاده مي شود. ذرات بزرگتر از 100 ميكرومتر تمايل به بستن منافذ فيلتراسيون دارند. دانه هاي بزرگتر شن مي توانند بر اين مشكل غلبه كنند. به همين دليل است كه عمق بستر ماسه اي در حدود 0.6 تا 1.5 متر بسته به كاربرد متفاوت است. طراحي فيلترهاي شني و دانه اي نشان مي دهد كه آنها بايد با حداكثر دبي 10gpm/ft2 كار كنند. با استفاده از توان مورد نياز و حداكثر دبي مي توان مساحت مورد نياز را محاسبه كرد. نكته نهايي طراحي اين است كه مطمئن شويد مايع به درستي در بستر جريان دارد و هيچ مقدار جريان سيال از مسير جريان منحرف نمي شود.
زماني كه فشار دو سر فيلتر شني بين 0.8 – 0.6 ثابت شد، زمان آن است كه فيلتر را از سرويس خارج كرده و با ورود آب به صورت Back Wash، بسترها را شستشو دهيد. زمان شستشو بستگي به ميزان كدورت آب ورودي دارد. وقتي فيلتر مقادير زيادي خاك را انباشته مي كند، فشار كاهش مي يابد و آب نمي تواند آزادانه از فيلتر خارج شود. شستشوي پشتي آب را به عقب مي فرستد تا با فيلتر كردن گرد و غبار به دام افتاده به بيرون هدايت شود. پس از شستشوي معكوس، افزايش فشار برگشتي به استخر مشهود است و در صورت نصب گيج فشار روي فيلتر، افزايش فشار بيش از 0.5 بار مشاهده مي شود.


بكواش

بكواش به سادگي در فيلتر شني از طريق جريان معكوس آب در استخر انجام مي شود. بنابراين با عبور جريان معكوس از پايين به بالاي فيلتر شني، زباله هاي چسبيده به فيلتر شني به فاضلاب منتقل مي شود.
براي شستشوي معكوس بايد پمپ را خاموش كرد و شير فيلتر را روي حالت شستشوي معكوس قرار داد و سپس پمپ را دوباره روشن كرد. شستشوي معكوس در استخرها معمولاً 2 تا 3 دقيقه طول مي كشد. پس از شستشوي معكوس، باي پس پمپ خاموش مي شود و شير بايد در وضعيت "بسته" قرار گيرد، سپس پمپ را به مدت 30 تا 60 ثانيه روشن كنيد تا مطمئن شويد كه تمام آب كثيف در شستشوي معكوس به فاضلاب فرستاده شده است و نمي رود. به استخر. پمپ براي آخرين بار متوقف مي شود و شير روي "فيلتر" تنظيم شده است، پمپ را روشن مي كنيم و فيلتر دوباره شروع به تصفيه آب استخر مي كند.
گيج فشار در ورودي و خروجي به اپراتور استخر مي فهماند كه مسير جريان آب در فيلتر در حال بسته شدن است. اگر گيج فشار بسيار بيشتري را در ورودي نسبت به خروجي نشان دهد، اپراتور متوجه مي شود كه زباله هاي زيادي در بين ماسه جمع شده است. اين بدان معني است كه اكنون زمان "شستشوي پشتي" فيلتر است. براي شستشوي معكوس، اپراتور شيرها را براي هدايت مجدد آب تنظيم مي كند، لوله برگشت را به استخر مي بندد و لوله خروجي را باز مي كند تا آب وارد سيستم فاضلاب شود.


كاربرد فيلتر شني

 
فيلترهاي شني در بخش ها و فرآيندهاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرند ، جايي كه به حذف گسترده مواد معلق از آب يا فاضلاب نياز است. بخش هايي كه فيلتراسيون شن و ماسه در آنها اجرا مي شود شامل توليد آب آشاميدني ، استخرهاي شنا ، كارواش ها،تصفيه آب هاي زيرزميني ، RWZI ، كشتارگاه ها ، صنعت فرآوري ميوه و سبزيجات ، نوشيدني ها ، صنايعغذايي ، تصفيه سطح فلزات ،توليد آب خنك كننده ، آماده سازي آب آشاميدني ، قبل از فيلتراسيون كربن فعال وسيستم هاي غشايي و فيلتراسيون آب استخر شنا.

 

قيمت فيلتر شني

قيمت فيلتر شني بر اساس ظرفيت ، جنس بدنه (فلزي يا فايبرگلاس)، شير كنترلي و ... محاسبه مي شود. جهت اطلاع از ظرفيت و قيمت فيلتر شني با كارشناسان مهتاب گستر تماس حاصل فرماييد. 02166706377



برچسب: فيلتر شني، فيلتر شني استخر، ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۵۳:۳۵ توسط:مهتاب گستر موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :